For lite D vitamin

D-vitamin – Solskinnsvitaminet Produkt

Halve Norge får for lite D-vitamin. Den viktigste kilden er sollys, men det får mange av oss ikke nok av. Les mer om dette viktige vitaminet, som du nå kan prøve Gratis*

I denne artikkelen kan du lese mer om at D-vitamin kan:

  • styrke immunforsvaret slik at du kan holde deg friskere
  • styrke skjelettet og benbygningen ved å sikre opptak av kalsium
  • opprettholde en normal muskelfunksjon

Halve Norge får for lite D-vitamin

Nasjonalt råd for ernæring skriver følgende i sin rapport “Tiltak for å sikre en god vitamin D-status i befolkningen”:

Vitamin D dannes i huden når den utsettes for sollys. Når soleksponeringen blir for liten, er vitamin D-inntak fra kosten avgjørende for å opprettholde god status. Det er få matvarer som inneholder vitamin D. Fet fisk, tran, vitamintilskudd og spisefett tilsatt vitamin D er de viktigste kildene.

Blant de som spiser lite fet fisk, lite matvarer tilsatt vitamin D og som ikke tar vitamin D tilskudd er inntaket av vitamin D så lavt at det kan føre til utilfredsstillende vitamin D status, dersom de ikke produserer nok vitamin D ved solbelysning av huden.

I rapporten nevnes videre at følgende grupper bør være ekstra opptatte av å få tilført nok D-vitamin:

  • eldre
  • tenåringer
  • ikke-vestlige innvandrere

Både norske og europeiske myndigheter er for tiden opptatte av hvordan man skal sikre at befolkningen får nok D-vitaminer, og det diskuteres både tiltak for økt tilførsel og doseringsmengden.

Solskinn på boks

D-vitamin (Solskinnsvitaminet) et er kosttilskudd, og er en praktisk måte for å sikre at du får tilført nok av dette viktige vitaminet

Dette gjør D-vitamin

Immunforsvaret

Mennesker med lavt D-vitamininnhold i kroppen plages mer av forkjølelses-symptomer enn de med normalt innhold. Du kan derfor holde deg friskere om du får nok D-vitamin.

Skjelett og benbygning

En annen viktig funksjon som D-vitamin har er å sikre opptaket av kalsium i tarmen. I tillegg regulerer den kalsium og fosfat i blodet. Kalsium og fosfat er viktig for normal og sterk dannelse av skjelett og tenner.

Musklene

Mangel på vitamin-D kan lede til svakere muskler. Det er en vitenskapelig anerkjent sammenheng mellom inntak av vitamin D og opprettholdelsen av en normal muskelfunksjon.

La oss oppsummere denne artikkelen

  • Mangel på D-vitamin er negativt for helsen din
  • Halve Norges befolkning får ikke i seg nok D-vitamin
  • Dersom man ikke får nok sollys er de mest aktuelle kildene for D-vitamin fet fisk, tran eller kosttilskudd.



//
//

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s